Artikel: Försenad start för VOON

Intresset för att arbeta hos den nya vårdcentralen är stort. Dock kan inga anställningsavtal tecknas förrän man fått grönt ljus av landstinget. Landstinget säger i ett pressmeddelande att förseningen beror på VOON, något VOON själva anser är felaktigt.
I februari lämnade föreningen Vård och omsorg i Norrland, VOON, in sin ansökan till landstinget om att öppna en vårdcentral i Sollefteå. Landstinget begärde in ytterligare uppgifter och VOON svarade med en komplettering den 11 april.
– Jag kontaktade sedan landstinget för att få reda på när vi kunde vänta oss ett besked. Då fick jag veta att vår komplettering inte var fullständig, säger Tobias Lindberg, vd för VOON.
Tobias fick dock inte något svar på exakt vad som saknades utan någon från en annan avdelning hos landstinget skulle höra av sig. Under några veckor både sökte och väntade han på svar, utan resultat.
Den 4 juni skrev Tidningen Ångermanland om VOON:s svårighet att få svar och då först hände saker. Den 5 juni skickade landstinget ut ett pressmeddelande där man förklarar att landstinget enligt regelboken har 90 dagar på sig att lämna besked efter att en komplett ansökan kommit in. Landstinget skriver även att man har uppmanat VOON att komplettera sin ansökan
– Det är inte alls roligt att det ser ut som om vi inte har kompletterat, för det har vi ju gjort, säger Tobias.
– Direkt när de gett sitt svar i media skickade jag ett nytt mail, den här gången till vårdvalschefen, och bad henne skicka vad det handlade om för kompletteringar. Då fick jag svar, alltså först efter att de kommenterat det här i media. Det är ju svårt att komplettera ytterligare när de inte talar om det. Jag lägger ingen värdering i om det dokumentet borde ha varit medskickat från oss, men vi måste få reda på det. Nu vet vi att de vill ha en bankgaranti och det ska inte vara en omöjlighet som vi ser det.
Gun-Britt Milioris, chef för vårdvalsenheten vid Landstinget Västernorrland, står som kontaktperson i pressmeddelandet. Hon ger inte ett klart svar på frågan om huruvida pressmeddelandet varit felaktigt, däremot poängterar hon återkommande att det varit en normal process och att landstinget inte har något att anmärka på VOON.
Men blir det inte tokigt att gå ut med ett pressmeddelande där man får uppfattningen att det är VOON som inte har skött sina åtaganden?
– Vi har ju haft kontakt med Tobias och jag har mailat honom de uppgifter vi saknat. Vi ska träffas nästa vecka och jag tror nog att vi reder ut de frågetecken som finns.
Det blir i alla fall tokigt, de är ju rädda om sitt rykte som ny verksamhet. Det ser faktiskt ut som om att de inte har gjort sitt.
– Ärendet har ju legat på upphandlingsenheten tidigare innan den kom till oss på vårdvalsenheten och det är ju också rutin. Det finns en särskild process och det är ju bara att beklaga om de inte är nöjda med den processen, men den tar ju tid.
Det är Tobias införstådd med. Men min fråga gäller pressmeddelandet som gått ut. Det är ju ni som brustit i er kommunikation, inte VOON?
– Jag vill inte gå in på alla handlingar som är i det här ärendet, det vore verkligen att göra fel. Jag tycker nog att vi varit ganska tydliga med vad vi behöver för underlag. Men, vi kanske har varit otydliga, vi kunde ha kommunicerat på ett bättre sätt.
Pressmeddelandet var ju inte korrekt?
– I sak är det korrekt, sen kan man läsa in saker i det, man kan vinkla det på olika vis.
Det här är er vinkel skulle man kunna säga?
– Vår vinkel är att det här är en normal ansökningsprocess. Tyvärr den drar ut på tiden, men det är heller inte ovanligt. Det är komplext att starta en vårdcentral inom ramen för LOV.
Det är alltså ett normalt förfarande att man inte svarar?
– Det är två enheter inom landstinget som är inblandade. Det ena är upphandlingsenheten och nu vårdvalsenheten. Vi har olika roller och nu tar vi vid.
När tycker du det är rimligt att de får sitt svar om en start med tanke på att felet legat hos er?
– Vi lämnar besked så snart vi har en komplett ansökan, sedan ska ju själva avtalet skrivas. Hur lång tid det tar att skriva det har jag svårt att uttala mig om, men det behöver ju inte ta alltför lång tid. Besked om grönt ljus lämnar vi så snart vi att vi har det underlag som vi behöver ha. Det kan gå ganska fort, en vecka eller två.
Listningen viktig
Tobias tycker dock att det är skönt att det lossnat och han ser fram mot mötet nästa vecka.
I er ansökan måste ni kunna garantera tillräcklig ekonomisk säkerhet för tre månaders drift. Hur ordnar man ekonomiska garantier för en ännu ej startad verksamhet?
– Det är så klart tufft men det handlar om eget kapital och bankgarantier. Eget kapital i en ekonomisk förening är ju lite lättare genom att det är medlemmarna som bidrar med det, vi har en summa närmare miljonen på kontot. Sen måste vi alltså även få fram en bankgaranti.
Det svåra är att beräkna hur många listade patienter en nystartad vårdcentral förväntas få. Det skulle kunna bli väldigt få men även väldigt många. En vårdcentral får inte säga nej till patienter utan att först ansöka om listningsstopp.
– Här i Västernorrland brukar man få ungefär tre månader. Allt står inte reglerat men det är vad tidigare vårdcentraler fått. I vårt fall blir det lite speciellt eftersom vi har en svår situation i området. Dels har vårdcentralen i Sollefteå svårt att möta behovet, dels är missnöjet stort, påpekar Tobias.
Vad händer efter tre månader?
– Då måste man börja ta emot igen. Men, det går att ansöka om ett längre stopp om jag förstått regelboken rätt. Ett liststopp är inte helt ovanligt, ofta gör man det för att hinna hitta mer personal. Det normala är att man kan få tre månader en gång per år, det är i alla fall vad jag kunnat läsa ut av de protokoll jag hittat.
Tobias trycker på hur viktig listningen är för vårdcentralen:
– Vi måste planera för både en hög listning och en låg listning. Vi får hantera situationen allt eftersom och förbereda oss så mycket som möjligt.
